Yalıtım Dergisi 76. Sayı (Ocak-Şubat 2009)

proJe akustik koşulların oluşacağı öngörülmektedir. Orta frekanslarda yaklaşık 1,8 s çınlama süresi elde edilmesimümkün gözükmektedir. Erken yan yansıma oranlarının (Early Lateral Fraction) tüm salonda çok düzenli ve senfonik müziğe de uygun değerlerde gerçekleşeceği anlaşılmıştır. Özellikleyan duvarlar üzerine yerleştirilen saçıcıların etkinliği açıkça gözlenmektedir. Yenileme çalışmaları sonucunda salonun yüksek erken yan yansıma oranları ile anılacağı düşünülmektedir. Sesin Berraklık (Clarity) parametresinin salondaki dağılımının oldukça düzenli ve normlara (-2dB)uygun olacağı anlaşılmıştır. Salondaki göreceli A-ağırlıklı ses düzeyleri dağılımlarının düzenli ve normlara uygun olacağı (en yüksek fark 4 dB dolayındadır) görülmüştür. Salon içinde ses düzeyleri arasındaki en yüksek farkın 10 dBA'dan küçük olması ölçütü rahatlıkla sağlanacaktır." "Yapılan akustik benzetim çalışmalarında kullanılan koltuk özellikleri, akustik şartname temel alınarak, Doğuş Holding A.Ş. tarafından açılan ihaleyle temin edildi. İhale şartnamesinde ihaleyi kazanacak üreticilerin koltuklarının akustik özelliklerini boş ve seyircili olarak akredite bir test laboratuvarı marifetiyle ölçtürmeleri ve test raporunu değerlendirmek üzere ihale yetkililerine sunmaları istendi. Sonuçta İtalyan menşeili Onetoüne modeli koltuk, gerek akustik özellikleri gerekse ergonomik ve yangın dayanımı özellikleri açısından uygun bulundu. Diğer malzemeler yurtiçinde üretildiği için tamamen yurtiçi piyasadan temin edildi. Duvarlarda ve ses saçıcı elemanlarda kullanılan ahşap olarak armut doğal kaplamalı kontraplak mimari 44 YALITIM •OCAK/ ŞUBAT 2009 proje müellifinin tercihi oldu. Alçı plakalar tavanda çok katmanlı ve titreşim yalıtımlı olarak kullanıldı. Salon zemini meşe parke, küçük bir bölümü fuaye ile bütünlük sağlaması açısından Safranbolu menşeili Rustik Yeşil taş olarak seçildi. Akustik yalıtımlı kapılar özel olarak tasarlandı ve Ankara'da üretildi. Çatıda ısı yalıtımı için taşyünü, ses yalıtımı için kurşun ve ahşap yongalı beton levhalar kullanıldı." "Uygulama sonucunda salondaki akustik koşullar tüm sanatseverler tarafından fark edildi ve beğenildi. Orkestra üyeleri mimari projeyle genişletilen ve duvarlarında matematiksel serilere göre oluşturulan ses saçıcı yüzeyler marifetiyle sahne içinde birbirleriyle performans sırasında müziksel iletişimi kurar hale geldiler. Sonuçta, sahne üzerinde Niels Jordan'ın önerisiyle oluşturulan ızgara şeklindeki sahne üst yapısının katkısı da hissedilir düzeydeydi. Çınlama süreleri orta frekanslarda yaklaşık 1,75 s mertebesinde ölçüldü. CSO şimdilerde yenilenmiş salonunda haftada iki gece kapalı gişe konserlere ev sahipliği yapıyor" 11 Akustikproje kontrol müşaviri Niels Jordan, salonda izlediği provalar ve 12 Kasım 2008 tarihindeki resmi açılış konserinden sonra şu değerlendirmelerde bulundu: "Hissedilen ya da algılanan öznel (sübjektif) çınlama ölçüsü olarak da bilinen erken sönümleme süresinin (Early Decay Time-EDT) bu büyüklükte bir salon için en uygun olan 1,7 s mertebesinde olduğu anlaşılmaktadır. Orkestranın ürettiği sesin berraklığı ya da netliğinin (Clarity-CS0) çok yüksek düzeyde olduğu algılanmıştır. Bu hissin oluşmasının nedenleri, salonun ayakkabı kutusu olarak nitelendirilen formu ve eninin kısa ya da dar oluşudur. Salonun nispeten küçük hacmine ve ayakkabı kutusu olarak nitelendirilen formuna bağlı olarak şiddet etkeninin (strength factor -G) yüksek olarak algılanması gerçekleşmiştir. Son olarak da çok tatmin edici bulduğum müzik izlenimi (müzik tarafından çepeçevre kuşatılma- envelopment/intimacy) duygusu ile ilintili yan yansımaların (Lateral Fraction-LF) varlığı yukarıda belirtilen etkenler marifetiyle açıkça hissediliyordu. • Duvarlar ve tavandaki saçıcılar/dağıtıcıların varlığı nedeniyle oluşan dağınık ses alanı, salon içinde yankı/eko vb. akustik hataların ve kusurların oluşmasını önlemiş. Prova sırasında arka plandaki havalandırma/klima sistemi kaynaklı tesisat gürültüsünün düzeyi çok düşük."

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=