Doğuş Holding A.Ş. salonun yenilenmesine sponsor olunca, oluşturulan tasarım ekibine akustik tasarımcı olarak katıldım." "2001 yılında salonda yapılan düzenleme sonucu, koltukların aralarının dar ve sıralara göre farklı olması nedeniyle dinleyici şikayetleri yoğundu. Ayrıca yapılan uygulamadasalon yan duvarlarına şeritler halinde halı parçaları yapıştırıldığından salon içinde artan ses yutumu, doğal sesli müzik icrasına uygun olmayan akustik koşullar oluşturuyordu. Bu durum orkestrayı sürekli yüksek düzeyde (forte) müzik icra etmesi zorunluluğuyla karşı karşıya bırakıyordu. Orkestra, özelliklepiyano çalması gerektiğinde salondan yeterli yanıt alamıyor, izleyiciler de müziği algılamakta büyük güçlük çekiyorlardı. Senfonik müzik için 1,7 saniyenin üzerinde olması gereken orta frekanslardaki (500 Hz - 1000 Hz) çınlama süresi, 1 saniye mertebesindeydi. Sahne tasarımı ve uygulamasında gerekli özen gösterilmediği için sahnede oluşması gereken/beklenen dağınık alan koşullarının yetersizliği nedeniyle müzisyenlerinsahne içi iletişimi olumsuz etkileniyordu. Bu durumda performans sırasında icracılar birbirlerini işitmekte güçlük çekiyor ve birliktelik sağlayamıyorlardı. Kısacası, eski düzenlenmiş şekliyle salon, konser fonksiyonu amacıyla kullanılamaz haldeydi." "Yapılan gözlem ve saptamalara ek olarak orkestrada yer alan sanatçılarla görüşüldü. Sorunlar her enstrüman grubu liderinden dinlenerek akustik parametreler cinsinden tanılandı ya da teşhis edildi. Sanatçıların yeni düzenlemeden beklentilerini dile getirmeleri ayrıca istendi. Yapılan değerlendirmelerde akustik düzenleme çalışmalarında en başta salonun çınlama sürelerini artırmak amaçlandı. Bunun için salonun tavanı yükseltilerek kişi başına 5 m3 dolayında olan hacim 7,5 m3 mertebesine çıkarProf. Dr. Mehmet Çalışkan tıldı. Salon tavanının yükseltilmesi amacıyla mevcut taşıyıcı kirişler arasındaki beton plak taşıyıcı sisteme dokunulmadan kırıldı. Yapı koruma altında olduğu ve çatısı yükseltilemediği için senfonik müzik icra edilen salonların ideal olarak sahip olması gereken kişi başına minimum 9 m3 hacim hedefine yaklaşıldı. Bu bağlamda koltuk yerleşimleri ve salonun arka bölümündeki döşeme eğimi yeniden düzenlendi. Görüş çizgileri de dikkate alınarak koltuk sıralan arasındaki mesafe eşit ve çağdaş standartlarda (95 cm) projelendirildi.Salon havalandırması, mevcut klima santrali ile döşemeden üfleme suretiyle yapıldı ve sahne havalandırmasının bundan bağımsız olarak ayrı, ek bir klima santrali marifetiylegerçekleştirilmesi öngörüldü. Böylelikletesisat kaynaklı arka plan gürültüsünün, çağdaş uygulamalara paralel olarak NC-20gürültü kriterini sağlayacak şekilde mekanik tesisat öğeleri (santral, susturucu, kanal vb) ve çalışma koşulları yeniden tasarlandı." "Akustik raporlarla hedefler ortaya konuldu ve malzeme/detay seçimleri tarafımdan belirlenerek mimari projeyi üstlenen Y. Mimar Özgür Ecevit'e (TÜMPLAN Mimarlık) önerildi. Mimari proje ile akustik hedef- !erin somutlaşması amacıyla salon dekorasyonu yeniden tasarlandı. Akustik proje kontrol hizmetleri Niels Jordan (Jordan Akustik, Danimarka) tarafından yürütüldü. Yapının taşıyıcı kirişleri üzerine inşa edilmesi projelendirilen çelik taşıyıcı sistemi ile çatı altında, 80 dB mertebesinde yalıtım sağlayacak yeni yalıtım sistemi statik projeyi üstlenen Adnan Tanferer (YPU)denetiminde geliştirildi.Mekaniktesisat projesini Orhan Gürson (GMD)üstlendi.Elektrik tesisat projesi Arzu İşeri (Matris) tarafından yapıldı. Geliştirilen proje A/Y Mimarlık- ÜÇELortak girişimi yükleniciliğinde uygulandı. "Salonun hacim akustiği parametrelerini düzenlemek amacıyla akustik tasarımda bilgisayarbenzetimi (simülasyonu) yöntemi kullanıldı. Mimari proje müellifinin geliştirdiği mimari proje esas alınarak oluşturulan daha basit grafik model üzerinde CATTAcoustic yazılımı kullanılarak akustik benzetim yapıldı. Elde edilen sonuçlar akustik proje kontrol müşaviri Niels Jordan tarafından ODEON yazılımı kullanılarak gerçekleştirilen akustik benzetim sonuçlarıyla karşılaştırıldı. Her iki yazılımın verdiği sonuçların örtüştüğü anlaşıldıktan sonra mimariproje kesinleştirildi. Çınlama süreleri, netlik ya da berraklık (clarity-C80), erken yan yansıma oranlan (LF), ses düzeylerinin salon içinde dağılımı göz önüne alınan akustik parametrelerden bazılarıydı. Akustik benzetim çalışmaları sonucunda elde edilen veriler hedeflerle örtüşüyordu. Bu bulguları şöyle özetleyebiliriz: Senfonik müzik amaçlı kullanım için dolu salonun çınlama ve erken sönümleme karakteristiği, özellikleMozart ve Beethoven gibi bestecilerineserlerinin icrasına uygun bulunmuştur. Aynca Oda Müziği ve Barok müzik içerikli işlevler için de gerekli YALITIM• OCAK/ ŞUBAT 2009 4 3
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=