Yalıtım Dergisi 137. Sayı (Ağustos 2015)

46 Ağustos 2015 • www.yalitim.net ise devletin ve halkın katkılarıyla restore edildikleri anlaşıl- maktadır [12]. Tamiri mümkün olmayan yapıların yerlerine ise yenilerinin yapılması yoluna gidilmiştir. Günümüzde ise Selçuklu dönemi tarihi eserlerin çatı ve cephelerine gereken önemin verilmediği, su-nem sorunların yeterince çözülemediği, yapılan onarımların ise işin uzmanları tarafından yapılmadığı, malzeme, işçilik ve uygulama hatalarının olduğu bu araştır- mada görülmüştür. 4. SONUÇ VE ÖNERILER Konya çevresindeki Selçuklu dönemi mimari eserlerin çatı ve cephelerinde su-nem etkilerinin nedenleri olarak atmos- ferden yağış yoluyla gelen sular, zeminden kapilarite yoluyla yükselen sular, çatı, saçak ve oluklarda su-nem ile ilgili gerekli detayların çözülemeyişi, ıslanmaya karşı yeterli önlemlerin alınmaması, donma-çözülme etkileri, yağmur suyu ve hava kirliliği etkileşimi, bakımsızlık, ilgisizlik ve kötü kullanım nedeniyle bozulmaların oluştuğu bu çalışmada tespit edilmiştir. Mevcut tarihi eserlerin doğal çevre şartlarından korunması için çatı ve cephe sistemlerinin doğru olarak uzmanları tarafından yapılması gerekir. Örnek olarak seçilen Konya çevresindeki Selçuklu dönemi mimari eserlerlerinden Alaeddin Camii, kerpiç yapı malzeme- sinin kullanıldığı Alaeddin Köşkü kalıntısı, Sırçalı Medrese, Karatay Medresesi, İnce Minareli Medrese’nin, Konya’nın Beyşehir ilçesinde bulunan, arkeolojik kazı ve araştırmaları yaklaşık 35-40 yıldır devam eden Selçuklu dönemine ait Kubad Abad Sarayı, Malanda Köşkü, Kız Kalesi kalıntılarının çatı ve cephelerinde su-nem sorunlarının çözülemediği, yapılan bu araştırmayla yerinde görülmüştür. Beyşehir yöresindeki tarihi yapıların bir kısmı yok olmak üzere kendi kaderlerine terk edilmiştir. Yapılarda bazı onarımların yapıldığı fakat en önemli sorun olan su-nem etkilerinin gözardı edildiği tespit edilmiştir. Tarihi eserlerimizin geleceğe güvenli bir şekilde aktarılabilmesi için yapıların yağış sularından, su ve nem etkilerinden korun- ması gerekir. Bu nedenle yapılan onarımların tarihi yapının estetik ve güzelliklerini bozmayacak şekilde çatı ve suların alınışı ile ilgili detaylar uzmanları tarafından kusursuz olarak çözümlenmelidir. Tarihi yapılardan su ve nemin uzaklaştırıl- ması için yetersiz kalındığı, yalıtım konusuna gereken önemin verilmediği, işin uzmanları ve üniversiteler ile birlikte gerekli çözümlerin üretilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. Selçuklu döneminin önemli kültürel mirasına sahip olan Konya ve çevresindeki mimari eserlerin korunması için gerekli hususların yerine getirilmediği, tarihi yapılarda su ve nemin bozucu etkilerine karşı yeterli önlemlerin alınmadığı, yalıtımın önemsenmediği sonucuna varılmıştır. Selçuklu dönemine baş- kentlik yapmış olan Konya çevresindeki kültürel mirasımızın su ve nemden korunması için gerekli önlemlerin alınması ve tarihi yapıların korunması konusunda çalışmalara hız verilmelidir. Konya çevresindeki Selçuklu dönemi tarihi mirasın korunması ve gelecek nesillere aktarılabilmesi için çalışılması gerektiği, çatı, cephelerindeki su-nem, yalıtım sorunların giderilmesi ve bu eserlerin korunarak ülke turizmine kazandırılması konu- sunda çalışmalarda bulunulmalıdır. KAYNAKLAR [1]. Gürdal, E., (1982), Anıtlarda ve Yapılarda Kullanılmış Doğal Taşların Bozulma ve Korunmaları, Rölöve ve Restorasyon Dergisi, Özel Sayı, s.27-29. [2]. Koçu, N., (2006), Konya’da Selçuklu Dönemi Yapıların Duvar Malzemelerinde Su ve Nem Etkisiyle Oluşan Hasarların Araştırılması, 3.Ulusal Yapı Malzemesi Kongresi, TMMOB, 15-17 Kasım, s.372-383, İstanbul. [3]. Esin, T., (1990), Konya ve Çevresindeki Tarihi Esrlerde Doğal Taş Malzemelerin Bozulma Nedenleri ve Onarımlarında Kullanılacak Uygun Taş Seçimi İçin Bir Çalışma, D. T., Yayınlanmamış, S.Ü.F.B.E., Konya. [4]. Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayınları, s.394, Temmuz, İstanbul. [5]. Atçeken, Z., (1998), Konya’daki Selçuklu Yapılarının Osmanlı Devrinde Bakımı ve Kullanılması, Türk Tarih Kurumu Basımevi, VI.Dizi, Sayı: 46, s.365, Ankara. [6]. Karpuz, H., (2004), Anadolu Selçuklu Mimarisi, S.Ü. Basımevi, Konya. [7]. Aslanapa, O., (1991), Anadolu’da İlk Türk Mimarisi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Sayı: 43,s.163, Ankara. [8]. Erdemir, Y., (2007), İnce Minareli Medrese, T.C. Konya Valiliği, Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Yayın No: 130, Altunarı Ofset, Haziran, s.176, Konya. [0]. Eyice, S., (1986), Anadolu Selçuklu Mimarisi, İ.Ü. Edebiyat Fak. s.122, Ağustos, Ankara. [10].Arık, R., (2001), Kubad Abad Sarayı ve Malanda Köşkü, I. Uluslararası Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Kongresi, Bildiri, S.Ü. 1.Cilt, 11-13 Ekim, s.25-32, Konya. [11].Dülgerler, O.N., Karadayı Yenice, T., (2006), Gaziantep Zincirli Bedesten’in Yapım Tekniği ve Malzeme Kullanımı Açısından Analizi, 3. Ulusal Yapı M. K., TMMOB., s.690-699, 15-17 Kasım, İstanbul. [12].Dündar, A. (2001), Osmanlılarda Tamir Süreci, Çeşitleri ve Bazı Selçuklu Yapılarındaki Uygulamalar, I. Uluslararası Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Kongresi, Bildiri, S.Ü. 1.Cilt, 11-13 Ekim, s.269-280, Konya. Y MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=